Oprit in asfalt

Een oprit in asfalt is vooral interessant wanneer je over een wat groter terrein beschikt dat veel bereden wordt door personenauto's en andere voertuigen. Over asfalt kun je uiterst comfortabel rijden, lopen of fietsen en qua onderhoud heb je er in principe geen omkijken naar.

Wat is asfalt?

In doorsnee asfalt zit maar 4 tot 8% bitumen. De rest zijn filler, zand en granulaten. Asfalt bestaat hoofdzakelijk uit granulaten die gebonden zijn met bitumen. Dit is een taai aardolieproduct dat achterblijft na het raffineren van ruwe aardolie. Na raffinage wordt het in een asfaltcentrale verhit en vermengd met zand, grind en andere toeslagstoffen en vervolgens in grote silo's op temperatuur gehouden. Nieuw asfalt bevat géén teer. Oud asfalt bevat wel nog een weinig teer maar is volledig recycleerbaar. Van oud asfalt kunnen dus weer nieuwe wegen, opritten en andere soorten verhardingen worden aangelegd.

Voordelen van een oprit in asfalt

Asfalt is voornamelijk aantrekkelijk voor grote opritten waar veel verkeer overheen rijdt. Ook bij zware belasting door tractoren of vrachtauto's kan asfalt uitkomst bieden. Je kunt er uiterst comfortabel overheen rijden met voertuigen en ook fietsen of lopen over asfalt is geen probleem. Aangezien het om een naadloze verharding gaat zul je geen last hebben van onkruidgroei en heb je er qua onderhoud in principe geen omkijken naar. Zand en vuil vallen op asfalt haast niet op en je kunt het wegdek makkelijk schoonvegen met een bezem of schoonspuiten met water.

Zijn er ook nadelen?

Asfalt heeft niet het eeuwige leven en afhankelijk van het type asfalt en mate van belasting moet het eens in de 20 à 25 jaar van een nieuwe toplaag worden voorzien. Dit hangt van het type asfalt af. Het is dus vooral de toplaag die op den duur kan gaan slijten. Een ander nadeel is dat asfalt in de zomer zeer warm kan worden en in die periode ook iets gevoeliger is voor spoorvorming en slijtage. Kleine scheuren of beschadigingen in het wegdek kun je overigens zelf repareren met een koud bitumenmengsel.

Aanleggen oprit in asfalt

Voordat er geasfalteerd kan worden graaft men eerst een geul van 20 à 25 cm diep. De geul wordt egaal gemaakt en aan de zijkanten voorzien van betonnen opsluitbanden (boorden). Vervolgens wordt een laag steenpuin gestort die dient ter versteviging van de oprit. Deze funderingslaag wordt stevig afgetrild waarna het daadwerkelijke asfalteren kan beginnen. Het hete asfalt wordt in een speciale asfaltwagen aangevoerd en uitgestort over de fundering. Met een zware asfaltwals wordt het wegdek daarna verdicht. Hierna kan een tweede laag en soms nog een derde laag volgen.

Prijs van een oprit in asfalt

Het is lastig om exact aan te geven wat het asfalteren van een oprit zal gaan kosten. De prijs van het asfalteren wordt immers voor het grootste gedeelte bepaald door de hoeveelheid graafwerken die verricht moet worden en het aantal vierkante meters dat geasfalteerd moet worden. Het asfalt zelf is niet al te duur maar het zijn de arbeidskosten en de kosten voor de machines die prijsbepalend zijn. Hoe groter het wegdek dat je wil laten asfalteren, des te lager de prijs per vierkante meter. Reken op een bedrag tussen 55 en 140 euro per vierkante meter.

Foto: Danny Votra

Wat kost jouw oprit?

Via OpritAanleg.be, kan je via 1 aanvraag tot 4 gratis offertes aanvragen bij verschillende bedrijven uit de regio Gent, Brugge, Antwerpen, Brussel, Hasselt... Het is gratis en vrijblijvend. Kom in contact met de beste aannemers.

Start hier uw offerte aanvraag

Uw gids bij de keuze van uw oprit

OpritAanleg.be is dé gids voor mensen die van plan zijn hun oprit, terras, tuinpad, parking, fietspad... aan te leggen. Het is een leidraad doorheen het beslissingsproces dat mensen moet helpen bij hun keuze welke soort opritverharding er bestaan.